YUASA - viens no pasaules vadošajiem akumulatoru ražotājiem automobiļiem, motocikliem un industriālajām vajadzībām.

Tie ir japāņu OEM klases akumulatori, ko savās konvejiera komplektācijās izmanto:

  • autonozarē Honda, Toyota, Nissan, Mazda, Ford, Chevrolet, Daimler, Chrysler, Peugeot, General Motors, Hyundai, Suzuki, Isuzu,
  • motonozarē Buell, Cannondale, Excelsior-Henderson, Harley-Davidson, Honda, Indian, Kawasaki, Polaris Victory.

 

YUASA webkatalogu skatīt ŠEIT


                                                                                                                                                                                                                           

YUASA padomi, kā pareizi izvēlēties un lietot sava auto akumulatoru*

Pārliecinies, ka Tavs automobilis un visi elektriskie patērētāji ir labā tehniskā kārtībā

Ne vienmēr pie akumulatora problēmām vainīgs ir slikts vai nolietots akumulators. Bieži vien problēma meklējama kur citur. Tāpēc pārliecinies, ka pareizi darbojas automašīnas ventilācijas sistēma, radio, klimata kontrole, sēdekļu un spoguļu apsilde utt. Tāpat svarīgi noskaidrot, vai kārtībā ir automašīnas starta iekārta, motors un degvielas sistēmas stāvoklis.

Kā izvēlēties akumulatoru savai automašīnai? Vai tiesa, ka vajag izvēlēties lielāko pēc kapacitātes akumulatoru, kādu var ielikt tam paredzētajā vietā?

Visvienkāršāk akumulatora galvenos elektriskos parametrus – auksta motora iedarbināšanas strāvu un ietilpību - ir izvēlēties saskaņā ar autoražotāja vai akumulatora ražotāja ieteikumiem. Bet, lai garantētu ilgstošu akumulatora darba mūžu un drošu motora iedarbināšanu arī aukstajos ziemas rītos, kad temperatūra nokrītas līdz -20…-30oC, nevajadzētu strikti ievērot katalogos uzrādītos parametrus. Tipiskam 1.8…2.0 litrīgam 4..5-cilindru benzīnmotoram Latvijas apstākļiem vajadzētu izvēlēties akumulatoru ar auksta motora iedarbināšanas (jeb aukstā starta) strāvu vismaz 540 A EN. Līdzīga tilpuma dīzeļmotoram Latvijas apstākļiem vajadzētu izvēlēties akumulatoru ar auksta motora iedarbināšanas (jeb aukstā starta) strāvu vismaz 680 A EN. Tātad, jācenšas izvēlēties pēc izmēriem un minētajiem parametriem lielāko akumulatoru, kādu var ielikt tam paredzētajā vietā. Jāatceras, ka obligāti jāievēro konkrētajam transporta līdzeklim rekomendētā akumulatora pilnais augstums!

Pastāv uzskats, ka lielas kapacitātes akumulatoru ģenerators nespēs uzlādēt. Vai tas atbilst patiesībai?

Piezīme. Bieži tiek jaukti divi akumulatoru parametri vai arī to apzīmēšanai tiek jaukti šo parametru nosaukumi. Proti, auksta motora iedarbināšanas strāva un ietilpība. Auksta motora iedarbināšanas strāva raksturo akumulatora spēju zemā temperatūrā noteiktu laiku nodrošināt lielu (marķējumā norādīto) strāvu startera darbības nodrošināšanai. Ietilpība raksturo enerģijas daudzumu ampērstundās, kuru normālā temperatūrā spēj nodrošināt akumulators, to ilgstoši izlādējot ar noteiktu nelielu strāvu. Vispārīgi ņemot, abi parametri raksturo akumulatorā uzkrātās un dažādos apstākļos un režīmos atdodamās enerģijas daudzumu. Jo jaudīgāks ir akumulators, jo izlādes laikā tas salīdzinoši mazāk izlādējas un mazāk samazinās tā spriegums. Tāpēc ģenerators to spēj ātrāk uzlādēt (tehniskā kārtībā esoša akumulatora nepieciešamo uzlādes ilgumu nosaka tā izlādes pakāpe uzlādes sākuma brīdī, t.i., jo vairāk ir izlādēts akumulators un zemāks ir sākotnējais spriegums, jo ilgāks uzlādes laiks).

Svarīgākais akumulatora izvēles parametrs - auksta motora iedarbināšanas strāva

Nevajadzētu jaukt divus akumulatora parametrus - auksta motora iedarbināšanas strāva un ietilpība. Ikdienā lietojamai automašīnai mūsu klimata zonā svarīgākais no parametriem ir tieši auksta motora iedarbināšanas strāva jeb CCA (Cold Cranking Ampiers), jo pie parastas ikdienas lietošanas akumulatora ietilpībai (Ah) būs sekundāra nozīme.

Kad ir svarīga akumulatora ietilpība?

Ja automašīnas elektriskie patērētāji bieži un ilgi tiek izmantoti pie izslēgta motora. Šajā gadījumā lietderīgi ir izvēlēties akumulatoru ar lielāku ietilpību (ar vairāk ampērstundām). Šādiem mērķiem paredzētiem akumulatoriem bieži ir piešķirts papildu marķējums E2 (Endurance Resistance). Šādu marķēšanu, tiesa gan – ne obligāti, paredz attiecīga ES regula.

Atceries – akumulators var izlādēties arī pats

Pat ja Tavs akumulators ir pilnīgā kārtībā, tas var pakāpeniski izlādēties, ja automašīna netiek pietiekami izmantota vai tiek neapdomīgi/nepareizi lietoti automašīnas elektriskie patērētāji.

Akumulators ir regulāri papildus jāuzlādē

Ja automobilis regulāri tiek izmantots un automobiļa elektroiekārta ir tehniskā kārtībā, tad pietiek ar vienu papildus uzlādi gada laikā. Ja automobilis tiek izmantots reti vai arī tas tiek izmantots nelabvēlīgos apstākļos, tad papildus uzlādi ir nepieciešams veikt biežāk. Latvijai raksturīgajos laika apstākļos akumulatora papildus uzlādi vislietderīgāk ir veikt rudenī pirms ziemas iestāšanās

Izvēlies pareizu akumulatora uzlādēšanas veidu

Ja automobilim ir nehermētiskais akumulators, tad tā uzlādei var izmantot jebkura tipa lādētāju. Drīkst izmantot manuālos, pusautomātiskos vai automātiskos lādētājus. Savukārt, ja automašīna ir aprīkota ar hermetizēto akumulatoru, tad to drīkst uzlādēt tikai ar automātisko (inteliģento) lādētāju.

Biežākie nepareizas akumulatora lietošanas gadījumi:

  1. Īsi pārbraucieni

    Katru reizi motora iedarbināšanas laikā akumulators tiek izlādēts, bet sekojošā brauciena laikā ģenerators nepaspēj akumulatoru pilnībā uzlādēt. Rezultātā akumulators tiek pārmērīgi izlādēts vai vispār vairs nav iespējama motora iedarbināšana. Abos gadījumos akumulators tiek vairāk vai mazāk bojāts.
  2. Reta vai ilgstoša automašīnas neizmantošana

    Stāvot akumulatora baterija pakāpeniski pati izlādējas. Ja šādu akumulatoru izmanto auksta motora iedarbināšanai (īpaši vēsajā gadalaikā), ir iespējama akumulatora pārmērīga izlāde, kas savukārt izraisa neatgriezeniskus bojājumus.
  3. Pārmērīga akumulatora izlāde

    Nedrīkstētu pieļaut gadījumus, kad izlādes laikā (piemēram, motora iedarbināšanas laikā) akumulatora spriegums pazeminās zem 10,5 V +25oC temperatūrā vai zemāk par 8,4 V 18oC temperatūrā. Tādā gadījumā obligāti uzreiz ir jāveic akumulatora uzlāde.*
  4. Pārmērīgi ilga startera darbināšana

    Bieži vien akumulatoru pārmērīgas izlādes iemesls nav meklējams akumulatorā, bet gan pārmērīgi ilgā startera darbināšanā, ko izraisa slikts motora vispārējais stāvoklis (zema kompresija), slikts aizdedzes sistēmas tehniskais stāvoklis, slikts degvielas sistēmas tehniskais stāvoklis vai sezonai neatbilstošas degvielas izmantošana.
  5. Automašīnas lietošana nelabvēlīgos apstākļos

    Akumulatoru ļoti viegli ir izlādēt pie zemiem motora apgriezieniem (stāvot krustojumos, sastrēgumos, lēni pārvietojoties), jo īpaši tad, ja vienlaikus autovadītājs lieto dažādus elektrības patērētājus – logu un spoguļu apsildi, logu tīrītājus utt.
  6. Neapdomīga elektrisko patērētāju izmantošana pie zemiem motora apgriezieniem

    Pirms ieslēdz visas apsildāmās ierīces automašīnā, padomā, vai tas Tev tiešām ir nepieciešams. Nepārslogo automašīnas akumulatoru, ja stāvi sastrēgumā vai esi spiests lēni pārvietoties slikto laika apstākļu dēļ.
*Padomi sagatavoti sadarbībā ar RTU Autotransporta institūta docentu Gundaru Zalcmani


Pie mums iespējams iegādāties YUASA akumulatora lādētājus uz pasūtījuma!
YUASA lādētāju buklets apskatāms
ŠEIT!